W Polsce bardzo popularne są stacjonarne domy gry oraz kasyna internetowe. Sektor gier hazardowych jest nadal w fazie rozwoju. Działalność hazardowa w Polsce jest częściowo licencjonowana, a większość branży kasyn jest nadal skoncentrowana w rękach organizacji monopolistycznej. Mimo to liczba kasyn w kraju stale rośnie, a wraz z nią rosną wpływy do lokalnego budżetu.
Pozycja gier hazardowych w Polsce w świetle prawa
Pierwsze próby legalizacji gier hazardowych podjęto w 2009 roku. Do podjęcia takich kroków skłoniło władze lokalne rozpowszechnienie wśród miejscowych graczy kasyn internetowych z zagranicznymi licencjami. Nowe prawo miało na celu uregulowanie branży hazardowej jako całości, a także ustanowienie przepisów chroniących graczy. Akt prawny jest oceniany przez ekspertów jako jeden z najbardziej “rygorystycznych” w Europie. Jest to ściśle regulowany przepis dotyczący hazardu, który w istocie narzuca monopol na gry hazardowe. Kasyna internetowe, takie jak http://www.wyborkasyn.com są w rzeczywistości zdelegalizowane. Wyjątek stanowiły loterie i totalizatory. Mogły być one jednak organizowane wyłącznie przez przedsiębiorstwa państwowe lub specjalnie upoważnione osoby prawne. Jedną z takich firm jest Totalizator Sportowy. Świadczy usługi bukmacherskie, a także organizuje losowania lotto.
W 2017 r. wprowadzono szereg zmian w przepisach regulujących sektor gier hazardowych. Wprowadzili oni procedurę legalizacji zakładów, pokera i kasyna online. Po wejściu w życie nowej ustawy osoba fizyczna lub prawna uzyskała prawo do posiadania zezwolenia na organizowanie loterii lub przyjmowanie zakładów. Wydawaniem zezwoleń zajmuje się lokalne Ministerstwo Finansów. Przepisy te nie obejmują jednak organizacji wirtualnych gier w pokera. Obecnie tylko jeden operator, Total Casino, działa legalnie.
Lokalny organ regulacyjny oferuje surowe zasady przyznawania licencji. W związku z tym, aby uzyskać licencję na organizowanie zakładów, należy złożyć wniosek do Ministerstwa Finansów, a także dostarczyć wszystkie informacje techniczne dotyczące platformy, na której będą zawierane zakłady. Operator jest również zobowiązany do weryfikacji tożsamości graczy oraz do ochrony transakcji i danych osobowych użytkowników.
O licencję mogą ubiegać się również operatorzy zagraniczni. Musi być wykonany w języku polskim. Regulator zastrzega sobie jednak prawo do zażądania dodatkowych dokumentów. Okres obowiązywania wniosku o wydanie licencji wynosi 6 miesięcy, przy czym regulator ma prawo przedłużyć ten okres.
Licencja jest ważna przez 6 lat. Istnieją jednak pewne wyjątki. Na przykład zezwolenia na turnieje pokera offline są wydawane tylko na czas trwania imprezy. Organ regulacyjny może również cofnąć ważną licencję. Obsługa klienta musi zostać natychmiast zakończona. Operator może odwołać się od tej decyzji.
Dodatkowe ograniczenia nakłada się na promocję gier hazardowych i zakładów. Promocje mogą przeprowadzać wyłącznie licencjonowani operatorzy. Jednak nawet w ich przypadku istnieje szereg ograniczeń. Zabroniona jest na przykład polityka marketingowa mająca na celu przyciągnięcie nieletnich użytkowników, a także stwarzanie iluzji zwiększonych szans na wygraną.
Pozycja zagranicznych kasyn internetowych
Ponieważ Polska jest częścią UE, podlega zasadom “otwartego rynku”. W związku z tym kasyna licencjonowane przez europejskich regulatorów są uznawane za legalne na terytorium Polski. Najpopularniejsze platformy do gry to te licencjonowane przez MGA (Malta). Oferują one użytkownikom szeroki wybór automatów do gry, różne bonusy. Jednocześnie nie ma ograniczeń co do wysokości wpłat.
System podatkowy
Polska nakłada dość wysokie podatki na organizację gier hazardowych dla operatorów posiadających lokalne zezwolenie. Poziom opodatkowania jest uzależniony od rodzaju usługi świadczonej przez operatora:
- W przypadku losowania loterii obowiązuje podatek w wysokości 10%;
- W przypadku turniejów pokerowych i bingo jest to 25%;
- W przypadku zorganizowanych zakładów z wykorzystaniem automatów do gier i gier karcianych (z wyjątkiem pokera) nakładany jest podatek w wysokości 50%;
- W przypadku zakładów bukmacherskich jest to 12%.
W związku z tym obciążenia podatkowe wynikające z przepisów lokalnych są dość wysokie. Dlatego też operatorzy zagraniczni najczęściej niechętnie decydują się na uzyskanie lokalnej licencji.
Wnioski
- Zbyt wysokie opodatkowanie, które czyni lokalny rynek mniej atrakcyjnym dla operatorów międzynarodowych;
- Sztywny system licencjonowania i długa procedura składania wniosków – eksperci zauważają, że procedura ta trwa średnio około roku;
- Branża hazardowa jest nadal zmonopolizowana.
Stan branży hazardowej ma dość poważny wpływ na gospodarkę kraju. Biznes hazardowy, mimo niezbyt silnego rozprzestrzenienia, wnosi duży wkład do budżetu państwa. Eksperci zauważają jednak szereg problemów w rozwoju tej branży:
Można jednak zaobserwować stopniowe tendencje rozwojowe.