Większości z nas wypełnianie PITów kojarzy się z czymś wyjątkowo nieprzyjemnym, czasochłonnym i skomplikowanym. Wbrew pozorom nie jest to takie trudne. Opisujemy jak krok po kroku rozliczyć PIT za 2020 rok.
PIT to skrót angielskiego „Personal Income Tax”, co dosłownie oznacza podatek od dochodów osobistych. Jego wypełnienie wcale nie jest takie trudne jak nam się wydaje.
Jak wypełnić PITa?
Pit można rozliczyć składając e-deklarację, na stronie podatki.gov.pl
Aby przesłać e-deklarację możesz skorzystać z formularza interaktywnego, modułu systemu finansowo-księgowego, albo Uniwersalnej Bramki Dokumentów (UBD).
Chcę skorzystać z Formularza interaktywnego
1. wejdź w zakładkę e-Deklaracje
2. wybierz interesujący cię podatek i pobierz odpowiedni formularz
3. wypełnij formularz
4. podpisz go podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi
5. pobierz i zachowaj Urzędowe Poświadczenia Odbioru (UPO)
Przy wykorzystaniu odpowiednich aplikacji możesz wysyłać deklaracje drogą elektroniczną, bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych oraz automatycznie podpisać elektronicznie wszystkie przesyłane deklaracje.
Aby to zrobić:
Chcę skorzystać z Modułu systemu finansowo-księgowego
- pobierz właściwą strukturę logiczną z sekcji Struktury dokumentów XML
2. wypełnij i wyślij dokument ze swojej aplikacji
3. pobierz i zachowaj Urzędowe Poświadczenia Odbioru (UPO)
Chcę skorzystać z Uniwersalnej Bramki Dokumentów (UBD)
Aby to zrobić:
- uruchom odpowiednią aplikację zgodnie ze specyfikacją Wejścia – Wyjścia dostępną w zakładce – Dokumentacja IT
2. wypełnij formularz
3. podpisz go podpisem kwalifikowanym lub danymi autoryzującymi
4. wyślij dokument do UBD
5. pobierz i zachowaj Urzędowe Poświadczenia Odbioru (UPO)
Możesz udzielić pełnomocnictwa
Jeśli chcesz by informacje przesłał twój pełnomocnik, jest to możliwe. Musisz wypełnić i dostarczyć do urzędu skarbowego druk UPL-1. Możesz to zrobić: papierowo (w urzędzie skarbowym) lub nie wychodząc z domu, elektronicznie (przez ePUAP)
Zastanawiasz się jak podpisać e-Deklaracje?
Możesz to zrobić:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym
- „danymi autoryzującymi” – czyli podpisem elektronicznym, który zapewnia autentyczność deklaracji i podań. Na takie dane autoryzujące składają się:
- identyfikator podatkowy PESEL lub NIP
- imię (pierwsze)
- nazwisko
- data urodzenia
- kwota przychodu wskazana w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym składasz deklaracje/wniosek rok podatkowy
Ważne! Nie każdy formularz elektroniczny może być podpisany za pomocą “danych autoryzujących”. Pamiętaj! Danymi autoryzującymi nie mogą być podpisywane deklaracje, które składają pełnomocnicy
3. podpisem elektronicznym użytkownika na Portalu Podatkowym – dla deklaracji wysyłanych z konta podatnika na Portalu Podatkowym;
Potwierdzenie złożenia zeznania podatkowego- UPO
Wysłanie dokumentu online nie jest równoznaczne z jego złożeniem, dlatego upewnij się czy masz Urzędowe Poświadczenie Odbioru, czyli dowód i potwierdzenie złożenia deklaracji podatkowej w formie elektronicznej.
Kiedy wysyłasz deklarację elektronicznie, uzyskuje ona unikalny numer referencyjny (32 znakowy numer) – dzięki niemu możesz sprawdzić status wysłanego dokumentu.
Kiedy prawidłowo złożysz dokument, deklaracja będzie miała status „200”.
Jeżeli widzisz poniższe komunikaty, to oznacza , że dokument nie jest złożony prawidłowo:
- nie ma dokumentu (status 300),
- dokument nie został poprawnie złożony, czyli deklaracja nie będzie podlegać dalszej obsłudze i nie zostanie przekazana do wskazanego w dokumencie urzędu skarbowego (status z grupy 400),
- dokument jest nadal przetwarzany (status 301, 302, 303).
Kiedy pojawi się status „200” to oznacza, ze możesz od razu pobrać UPO, które jest jedynym potwierdzeniem złożenia przez ciebie zeznania podatkowego i innych deklaracji podatkowych.
Formularz UPO dostępny jest w sekcji załączniki.
Powodzenia!