Depresja dzieci i młodzieży, niska samoakceptacja nastolatków i brak wsparcia to codzienność w polskich szkołach. Rusza ciałopozytywna kampania SPÓJRZ NA SIEBIE.
Polskie dzieci nie akceptują swojej sylwetki
Według raportu HBSC, opublikowanego w 2020, roku co druga dziewczynka i co trzeci chłopiec nie są zadowoleni ze swojego wyglądu. Polska zajmuje niechlubne pierwsze miejsce wśród 43 krajów pod względem tego, jak młodzież ocenia swoje ciało. Już wśród jedenastolatków ogromna liczba dzieci uważa, że powinna schudnąć, a z wiekiem odsetek ten rośnie. Co więcej, zaledwie 51% chłopców oraz 49% dziewcząt odczuwa wsparcie ze strony dorosłych. Innymi słowy, połowa nastolatków czuje, że brakuje im jakiegokolwiek wsparcia społecznego.
Zaburzenia odżywiania i depresja to codzienność, a pomocy brak
Najczęstszymi konsekwencjami akceptacji własnego wyglądu są zaburzenia odżywiania, agresja i autoagresja. To nie wszystko – młodzi ludzie z niską samoakceptacją łatwiej chorują na depresję, a nawet okaleczają się. Raport HBSC obejmuje lata 2017-2018, tymczasem wiemy już, że pandemia dodatkowo zwiększyła ilość zaburzeń depresyjnych dzieci i młodzieży. Jednocześnie stan polskiej psychiatrii dziecięcej jest coraz gorszy, brakuje specjalistów i miejsc w szpitalach, a terminy do psychiatrów wynoszą nawet dwa lata.
Pierwsza ciałopozytywna akcja skierowana do młodzieży
Marysia Pyrek, Natalia Królak i Aleksandra Musielak to autorki nowopowstałej kampanii SPÓJRZ NA SIEBIE. To pierwsza ciałopozytywna – czyli skupiona na akceptacji ciała – kampania skierowana wyłącznie i bezpośrednio do młodzieży wszystkich płci.
Chcemy, by młodzież zaakceptowała własne ciała, zyskała poczucie własnej wartości, zaczęła być dumna ze swojego wyglądu. Zależy nam, aby młodzi ludzie przestali walczyć ze swoimi „niedoskonałościami”, porównywać się do siebie czy konkurować z wyretuszowanymi zdjęciami. Wierzymy, że zasługują oni na przestrzeń, w której będą mogli pogadać o własnym ciele, spojrzeć na nie bez krytyki, bez skupiania się na słabych stronach, spojrzeć z miłością i szacunkiem. – mówią działaczki i dodają, że przerażają je wyniki raportów.
Warsztaty z samoakceptacji dla nastolatków, nauczycieli i rodziców
Kampania jest bardzo dobrze i długofalowo zaprojektowana. Autorki uzyskały grant Funduszu Inicjowania Rozwoju. Pierwsze szeroko zakrojone działania w ramach kampanii to dwie propozycje skierowane odpowiednio do młodzieży i do wspierających ją dorosłych. Pierwszą z nich jest seria bezpłatnych prelekcji dla szkół, w ramach której edukatorki przeprowadzą zajęcia z całą klasą. Z uwagi na pandemię prelekcje odbywają się online. Skierowane są do uczniów 7-8 lasy i uczniów szkół średnich.
Druga to warsztaty dla tych, którzy przede wszystkim powinni wspierać nastolatków w samoakceptacji, czyli dla rodziców, nauczycieli i opiekunów. Zysk z warsztatów w całości wesprze dalsze działania kampanii. Działaczki przygotowują także wakacyjne warsztaty ciało pozytywne dla młodzieży (kreatywne i psychologiczne) i prowadzą kanały na Facebooku oraz Instagramie.
Kampanię SPÓJRZ NA SIEBIE tworzą:
Marysia Pyrek – teatrolożka. Ukończyła Wiedzę o Teatrze na Uniwersytecie Gdańskim, aktualnie studiuje Zarządzanie II stopnia na Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku. Od trzech lat współpracuje z agencją marketingową, organizując wydarzenia kulturalne i tworząc marki dla klientów. W kampanii odpowiada za media społecznościowe oraz prowadzenie warsztatów kreatywnych. Razem z Natalią prowadzi Fundację Fala Nowej Kultury.
Natalia Królak – teatrolożka, studentka Wiedzy o Teatrze na Akademii Teatralnej w Warszawie. Prowadzi zajęcia teatralne, m.in. w Gdańsku i w Warszawie. Zajmuje się edukacją kulturalną, organizacją wydarzeń poświęconych demokratyczności w teatrze, współpracuje jako dramaturżka z offowymi, warszawskimi grupami teatralnymi. W kampanii pełni rolę graficzki oraz odpowiada za warsztaty kreatywne.
Aleksandra Musielak – psycholożka. Terapeutka nurtu Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach – Solution Focused Brief Therapy. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli, warsztaty dla dzieci, młodzieży i rodziców, konsultacje psychologiczne i zajęcia ze studentami. Jest autorką scenariuszy zajęć edukacyjnych dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych. Wiceprezeska zarządu Stowarzyszenia Educational Cha(lle)nge i wicedyrektorka jednej z gdańskich szkół podstawowych. W kampanii odpowiada za koordynację oraz zajęcia psychologiczne.