Po dziś dzień nie jest znana dokładna data narodzin marketingu. Zdaje się, że był on z człowiekiem od samego początku handlu, gdy przydrożni kupcy bądź przybysze z dalekich krain zachęcali miejscowych i podróżnych do zakupu oferowanych przez nich towarów. Niektórzy uważają, że początków marketingu należy doszukiwać się dopiero w latach 70-tych XVIII wieku, w początkach brytyjskiej rewolucji przemysłowej. Wiemy jedno – marketing to niezwykle płynna dziedzina, która stale zmienia swoje oblicze, rozrastając się nie tylko w rzeczywistości, lecz również w świecie wirtualnym. Współcześni przedsiębiorcy mają dziś szereg opcji do rozwoju swojej firmy; łatwo też o błędy, których popełnienie często bywa bardzo bolesne zarówno pod kątem finansowym i wizerunkowym. Chociaż wedle znanego przysłowia, nie popełnia błędów jedynie ten, który nikt nie robi, warto uczyć się na błędach innych i stronić od popełniania niektórych gaf.
Topowe błędy, których lepiej nie popełniać we własnej firmie
Współczesny marketing wymaga od przedsiębiorców znacznie więcej pracy i nakładu finansowego. Wysokie ryzyko, wszechobecna konkurencja oraz koszty ewentualnej porażki są znacznie większe niż kiedyś – jest jednak o co walczyć. W celu pomocy wszystkim właścicielom małych i dużych firm, zdecydowaliśmy się wyselekcjonować trzy najczęstsze błędy popełniane w marketingu.
- Brak strategii. Płynność marketingu i ciągłe zmiany wymagają od przedsiębiorców elastyczności i dobrego poziomu przystosowania się do panujących zasad. Chociaż dla wielu osób wszelkie zmiany są trudne, w dzisiejszych czasach to konieczność. Brak dostosowania strategii do współczesnych trendów i wymogów, a także niechęć do planowania długoterminowego sprawiła, że wiele firm ugrzęzło w letargu, a zamiast iść do przodu zaczęło wycofywać się z rynku.
- Brak tożsamości. Firma to nie tylko produkt; to również ludzie, strona internetowa, paleta barw czy rozpoznawalne logo. Branding odgrywa dziś niezwykle ważną rolę w marketingu; klienci stale pragną być zaskakiwani coraz nowszymi pomysłami przedsiębiorstwa. Liczą się dobre relacje i oryginalność. Chociaż w dzisiejszych czasach wiemy, że jest o nią bardzo trudno, to właśnie dzięki konsekwencji w dążeniu do stworzenia pełnego obrazu swojej marki w oczach klientów możesz zyskać rozpoznawalność. Prezentacja marki ma znaczenie; żaden przedsiębiorca nie powinien pomijać tej kwestii.
- Brak jakości. Budowa wizerunku eksperta sprzedającego produkty, o których nie wie zbyt wiele? Ileż to razy zdarzyło się, że firmy popełniały tego rodzaju gafy! Według właściwej kolejności działań, przedsiębiorca najpierw powinien stać się specjalistą, by później wyjść z odpowiednim przekazem i reklamą. Udawanie eksperta to błąd, który może nieodwracalnie ukruszyć zaufanie odbiorców do marki.
Efekty ściśle monitorowane – o tym, jak ważne jest przeprowadzanie badań w swojej firmie
Monitoring efektów działań to rzecz konieczna, jeżeli zależy ci na poznaniu skuteczności swoich kroków w marketingu. Strategia promocji i rozwoju przedsiębiorstwa powinna być zbudowana na wartościowych danych pochodzących z różnych źródeł. Dziś w marketingu szczególnie liczy się klient i jego satysfakcja. Choć jej zbadanie nie należy do rzeczy najprostszych, obecne metody pozwalają uzyskać szereg wyników, na podstawie których można wiele dowiedzieć się o jakości obsługi w firmie oraz ogólnym zadowoleniu osób korzystających z usług danego przedsiębiorstwa. Tego rodzaju badania przeprowadzają zwykle agencje badawcze typu Norstat. Zainteresowani mogą zapoznać się z pełną metodologią działań firmy na ich stronie internetowej – https://norstat.pl/. Tego rodzaju badania są konieczne, by uzyskać pełen obraz swojej firmy w oczach klientów, a przy tym uskutecznić swoje działania na polu marketingowym. Niewiedza jest jednym z błędów, na które nie powinieneś sobie pozwolić w biznesie.