Pomimo już pięciu lat rządzenia, ten rząd nie może się pochwalić żadnym większym projektem, który daje choć nas dzieję pozytywnego finału. Z obietnic wyborczych nie zostało nic. Wydawane są miliardy złotych na projekty które już wiadomo że nie powstaną.
Miliard złotych za nieeletrownię w Ostrołęce.
To miała być jedna z największych elektrowni w Polsce. Jej budowa wg minister Emilewicz miała kosztować 8-9 mld złotych mówiła dla portalu Gazeta.pl
Jacek Sasin zaczął zmieniać zdanie w lutym. Podkreślał nadal, że elektrownia w tej części Polski jest potrzebna i powstanie. Jednak decyzja ma już należeć do inwestorów, a ci prowadzą ponowne analizy w sprawie wyboru paliwa wskutek zaostrzającej się polityki klimatycznej UE i zmian na rynku.
Wątpliwy ekonomicznie projekt budowy 1000-MW bloku na węgiel, kosztował już miliard złotych.
Konferencje prasowe Sasina i Morawieckiego ogłaszające przejęcie niemieckiej linii lotniczej
Jacek Sasin w styczniu: “Kupując Condor skorzystaliśmy z dobrej okazji, jaka się nadarzyła, nie codziennie można kupić dobrze prosperujące linie“. J.Sasin teraz (po anulowaniu): “To pokazuje siłę polskiej gospodarki, którą stać na to, by nie wyszukiwać tanich okazji”
Polska Grupa Lotnicza PGL poinformowała, że rezygnuje z zakupu niemieckich linii lotniczych Condor Airlines. Oficjalnego powodu nie znamy, ale mówi się o tym, że polska strona zaczęła stawiać warunki, które były niemożliwe do spełnienia. Wartość transakcji szacowana była na 2,5 mld zł.Przejęcie miało zostać sfinalizowane do końca kwietnia 2020
Decyzja o zakupie Condora przez PGL zapadła pod koniec stycznia br. Transakcja, miała zostać sfinalizowana do końca marca br.
PGL postawiła warunki po podpisaniu umowy
PGL miał zażądać umorzenia spłaty 380 mln euro pomostowego kredytu rządowego, do czego pierwotnie się zobowiązała polska strona. Według źródeł Reutersa niemiecki rząd tego nie zaakceptował.
PGL chce pieniędzy za zrzeczenie się prawa do pierwokupu, dzięki czemu Condora mógłby przejąć ktoś inny.
Condor może żądać kar za wycofanie się z transakcji polskiej firmy.
Rezygnacja z kontraktu zakupu Condora może skutkować powstaniem roszczeń w stosunku do PGL w postaci kar umownych. Czasu do zawarcia porozumienia upłynął, bo termin spłaty pożyczki pomostowej w wysokości 380 mln euro przyznanej przez niemieckie władze Condorowi minął 15 kwietnia br.
Zdaniem wiceministra PGL nie poniesie kar, ale nie przedstawia żadnych konkretów
Zdaniem wiceministra aktywów państwowych Artura Sobonia, PGL nie poniesie kar z tytułu niesfinalizowanej transakcji zakupu niemieckich linii Condor. – Szkoda, że tak się stało, ale kar z tego tytułu nie będzie – zapewnił Soboń. Plany w tym zakresie pokrzyżował wybuch pandemii koronawirusa
Trwająca pandemia COVID-19 spowodowała głębokie zmiany na rynku lotniczych przewozów towarów. Z jednej strony, kryzys gospodarczy oraz zamrożenie wielu gospodarek zmniejszają popyt na przewozy towarów, z drugiej zaś gwałtownie wzrósł popyt na przewozy wyposażenia medycznego. PLL LOT skorzystał z tej sytuacji nie tylko obsługując #CARGOdlaPolski, ale także otwierając połączenia komercyjne.
W związku z tym senator Krzysztof Brejza skierował zapytania w tej sprawie do Prezesa PGL
Ile wydano na nieudaną transakcję zakupu linii #Condor ?
— Krzysztof Brejza – Biuro Senatorskie (@KrzysztofBrejza) June 2, 2020
„Polska Grupa Lotnicza PONIOSŁA KOSZTY doradztwa”.
Ale nie ujawni ich, z powodu „zapisu umów z doradcami, spółkami zależnymi…”
Z dzisiejszej odpowiedzi PGL na interw. senatorską pic.twitter.com/YYtVPNs3bQ
Źródło: Rynek Lotniczy , Pasażer.com, spidersweb.pl, twitter