fbpx

Morawiecki i Kaczyński nadali imię maszynie drążącej. Powstanie tunel łączący wyspy Wolin i Uznam


Subksrybuj nas na Google News

W Świnoujściu rozpoczęto drążenie tunelu pod rzeką Świną. Ma on umożliwić przejazd z wyspy Wolin na wyspę Uznam. Premier Morawiecki wraz z wicepremierem Kaczyńskim zainaugurowali wiercenie. Nadali też imię maszynie drążącej tunel. Imię to brzmi „Wyspiarka”.

Podczas uroczystości premier Mateusz Morawiecki, nawiązując do potężnej maszyny, powiedział m.in.:

To potężne wiertło będzie kruszyć nie tylko warstwy ziemi, ale będzie kruszyć bariery słabości i niemożności. Dajemy wyraz i udowadniamy, że realizacja spójnego i silnego scenariusza działań w zakresie gospodarki i infrastruktury jest możliwa i konieczna.

W wystąpieniu Morawiecki przypomniał o budowie gazociągu Baltic Pipe i gazoportu. Te inwestycje i tunel pod Świną określił jako ważne dla polskiej racji stanu. Tunel nazwał „wzmocnieniem polskiego wybrzeża”.

Wicepremier i prezes PiS Jarosław Kaczyński powiedział zaś m.in.:

To chwila ważna, chwila, która – mam nadzieję – zostanie zapamiętana, bo teraz już wiemy na pewno, że ten tunel powstanie i Zachodnie Pomorze, a co za tym idzie, Rzeczpospolita Polska będzie połączona, będzie już pod każdym względem jednym państwem, jedną ziemią, jedną naszą wspólną ojczyzną.

W piątek uroczyście maszynie drążącej tunel premier i wicepremier nadali imię „Wyspiarka”. Wybrali je mieszkańcy Świnoujścia.

„Wyspiarka” mierzy 105 metrów długości, waży ponad 3 tys. ton i ma 13,4 m średnicy. Zbudowali ją Chińczycy, a do Świnoujścia dostała się w częściach drogą morską. Będzie w stanie drążyć tunel pod Świną z prędkością 6 cm na godzinę. Maszyna będzie również układała betonowe pierścienie wzmacniające tunel. Prędkość dobowa budowy tunelu tą techniką to ok. 10 – 12 metrów.

Całkowita długość tunelu wyniesie 1780 metrów. Połączy on dwie wyspy – Uznam i Wolin. Planowany koszt budowy to ponad 912 mln złotych, z czego 775 mln będzie pochodzić z Unii Europejskiej, a pozostała część z budżetu Świnoujścia. Budowa ma być ukończona w 2022 roku.

Czy maszyna została poświęcona?

Zobaczymy, o ile zostanie przekroczony budżet projektu, bo że zostanie, to wiadomo. Przy okazji, nic nam nie wiadomo o poświęceniu „potężnego wiertła”. Może zostało pokropione wcześniej, gdy było jeszcze w częściach na powierzchni?


Like it? Share with your friends!