Coraz więcej osób korzysta z zakupów i płatności w Internecie. To wygodny, szybki i bezpieczny sposób przesyłania środków finansowych. Czy jednak zawsze bezpieczny? W jaki sposób klient może mieć pewność, że korzysta z bezpiecznej metody płatności online? Jest przynajmniej kilka sposób na to, by zminimalizować ryzyko związane z przesyłaniem pieniędzy w online.
Przede wszystkim decydując się na skorzystanie z konkretnej metody płatności, klient musi mieć pewność, że jest to znana, ceniona i zaufana marka na lokalnym rynku. W przypadku problemów zawsze będzie mógł szybko uzyskać wsparcie, wykonać telefon do działu obsługi klienta lub udać się do fizycznie istniejącej siedziby firmy, która taką transakcję realizowała lub w niej pośredniczyła. Najlepszym przykładem takiej właśnie instytucji, mogą być szalenie popularne w Polsce błyskawiczne płatności online Blik, z których na co dzień korzystają klienci największych krajowych banków, sklepów, Wypłacalne Kasyna, a także portali z grami czy punktów oferujących usługi.
Płatności z błyskawiczną metodą transferów mobilnych Blik są bardzo bezpieczne. Firma stosuje najlepsze systemy uwierzytelniania transakcji, a wszystkie transfery są realizowane bez konieczności udostępniania wrażliwych danych osobowych konsumentów. Nie podają oni żadnych numerów kont bankowych, numerów kart kredytowych, PIN lub kodów weryfikacyjnych CVV/CVC. Konsument potwierdza na stronie zakupu, chęć zawarcia transakcji, przepisując specjalny, jednorazowy 6 cyfrowy kod Blik, który jest mu udostępniany w aplikacji banku. Dzięki temu, że firma Blik jest zarejestrowana na terenie UE, interes użytkowników jest chroniony również przez prawo europejskie. Według najnowszych przepisów wszystkie płatności elektroniczne realizowane na terytorium Unii są objęte tzw. silnym uwierzytelnieniem klienta (SCA). W praktyce oznacza to, instytucje finansowe muszą stosować silne, dwuskładnikowe potwierdzenia tożsamości klienta np: SMS lub generatorów kodów. Dzieje się tak nawet wówczas, gdy klient korzysta z usług pośredników.
Jeżeli konsumenci decydują się na przesyłanie pieniędzy z pomocą innych metod płatności, ważne, aby upewnili się wcześniej, czy posiadają one europejską licencję bankową. To istotny element, który wymaga sprawdzenia, zwłaszcza wówczas, jeśli korzysta się z portfeli elektronicznych i przechowuje w nich, nawet przez niedługi okres, środki finansowe. Brak zabezpieczenia depozytów przez Fundusz Gwarancyjny może czasami okazać się bardzo dużym problemem.
Innym istotnym elementem wpływającym na bezpieczeństwo klientów, jest posiadanie przez sklepy internetowe witryn z certyfikatem SSL. To protokół sieciowy, który jest obecnie przyjętym standardem szyfrowania danych w Internecie. Dzięki niemu możliwe jest nawiązywanie bezpiecznych połączeń pomiędzy przeglądarką internetową, a serwerem. To zapewnia całkowitą poufność wszystkim przesyłanym informacjom. Od chwili wejścia w życie przepisów RODO (Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych) wspomniany certyfikat SSL jest jednym z podstawowych zabezpieczeń stosowanych, by należycie chronić dane przesyłane za pośrednictwem stron www.
W przypadku płatności kartami kredytowymi online zaleca się sprawdzenie na stronie internetowej nie tylko jej właściwego szyfrowania przy użyciu protokołu SSL i symbolu kłódki na początku adresu, ale również tego, czy korzystamy z bezpłatnej opcji chargeback. To obciążenie zwrotne dostępne dla właścicieli kart płatniczych. W przypadku gdy okaże się, że towar nie spełnia oczekiwań klienta; ma jakieś wady, różni się od tego prezentowanego w ofercie lub nie dotarł do klienta w określonym czasie, a płatność została pobrana, to posiada on prawo zwrócenia się do banku o rozstrzygniecie sprawy na podstawie reklamacji. Najczęściej pracownicy banku kontaktują się z klientem, który podaje szczegóły transakcji i zwracają się do dostawcy z prośbą o potwierdzenie stanu faktycznego. Jeśli jest tak, jak przedstawia to klient, wówczas bank zwraca pieniądze na jego konto, a cała transakcja zostaje anulowana.