Zarówno zakup karetki, jak i jej eksploatacja wiążą się ze sporymi kosztami. Zwykle spoczywają one na barkach państwa, jednak wśród podmiotów kupujących karetki są też prywatne firmy, świadczące odpłatne usługi. Na jakie wydatki powinny się przygotować? Ile kosztuje zakup pojazdu, a następnie montaż niezbędnego wyposażenia? Czy każdy samochód się do tego nadaje? Jakie są dzienne koszty utrzymania karetki? Na te pytania odpowiadamy poniżej.
Samochód na karetkę – jakie warunki powinien spełniać?
Zacznijmy od tego, że nie każdy samochód o odpowiednio dużych gabarytach może stać się karetką. To, jakie pojazdy można w tym celu wykorzystać, reguluje norma PN-EN 1789 „Pojazdy mechaniczne i ich wyposażenie – ambulanse drogowe”. Mówi ona między innymi o minimalnych wymiarach auta, ilości drzwi oraz sposobie ich otwierania i minimalnym kącie, a także silniku (np. mocy oraz wzmocnionym alternatorze). Norma wyróżnia też kilka typów karetek ratownictwa medycznego:
- A – przeznaczone do transportu pacjentów, u których nie występuje zagrożenie życia (na bazie takich modeli jak Ford Transit Connect lub VW T6 Furgon);
- B – stosowane przez podstawowe zespoły ratownictwa medycznego, wyposażone w najważniejsze urządzenia medyczne i monitorujące stan zdrowia (na podstawie np. Volkswagena T6 w wersji z wysokim dachem);
- C – używane w najcięższych przypadkach zagrożenia życia, kompleksowo wyposażone (na bazie Mercedesa Sprintera, Fiata Ducato lub zbliżonych modeli).
Ile kosztuje karetka? Ceny pojazdów bazowych i zabudowy
Poza wspomnianymi w poprzednim akapicie modelami, do produkcji karetek w naszym kraju stosuje się też takie samochody jak Volkswagen Crafter, Caddy, Mercedes Vito lub MAN TGE. W zależności od typu karetki i tym samym wielkości, zakup pojazdu bazowego pochłania od 70 do nawet 135 tysięcy złotych.
Na tym oczywiście wydatki się nie kończą. Mniej więcej taką samą kwotę pochłania bowiem zabudowa karetki i wyposażenie jej w niezbędne akcesoria oraz sprzęt. W przypadku karetki typu B koszt to około 75 tysięcy złotych, B – około 240 tysięcy (z czego 90 to cena zabudowy), zaś C – 315 tysięcy (135 za zabudowę). Jeśli karetka jest kupowana przez firmę, zazwyczaj konieczne jest więc uzyskanie odpowiedniego finansowania. Porównywarkę kredytów znajdziemy na https://www.bankier.pl/smart.
Dzienne utrzymanie karetki. Z jakimi kosztami się wiąże?
Co ważne, karetka generuje koszty nie tylko w momencie zakupu, ale też przez cały czas eksploatacji. Utrzymanie jednej zmiany wraz z wynagrodzeniem dla załogi oraz zakupem paliwa i leków to wydatek około trzech tysięcy złotych. Jednego dnia karetka wygeneruje zatem koszt 9 tysięcy (przy założeniu, że będzie pracowała całą dobę), zaś w skali roku 3,2 miliona złotych.
Ile karetek jeździ w Polsce? Co z prywatnymi pojazdami?
Jak wynika z medialnych doniesień, pod koniec ubiegłego roku w naszym kraju działało niespełna 1400 karetek ratownictwa medycznego, a w ostatnich latach ich liczba zmalała o około 10 procent. Ma to związek z wprowadzeniem nowych przepisów, według których w publicznej służbie zdrowia nie mogą działać prywatne karetki. Te nadal jednak mogą świadczyć usługi, na przykład zabezpieczając imprezy masowe lub zapewniając transport medyczny.
- Linie do produkcji pelletu – co warto wiedzieć przy projektowaniu i budowie?
- Ubezpieczenie grupowe i ubezpieczenie szkolne NNW – na co zwrócić uwagę
- Jakie są dostępne metody radzenia sobie z nietrzymaniem moczu?
- Chmura obliczeniowa – jak działa i dlaczego warto z niej korzystać?
- Software house w Warszawie: Kluczowe projekty, które zmieniają rynek IT
Witam. Proszę nie traktować informacji podanych w tym artykule poważnie. Podane ceny są całkowicie oderwane od rzeczywistości. A już informacja “że w Polsce zmalała liczba karetek” ze względu na upublicznienie Państwowego Systemu Ratownictwa Medycznego świadczy o całkowitym dyletanctwie autora teksu.
Strasznie zakłamany ten artykuł. Chyba na zamówienie pisany.