Irlandzka linia lotnicza Ryanair poinformowała, że złożyła skargę do Komisji Europejskiej na rozporządzenie polskiego rządu. W ocenie przewoźnika przepisy “przyznają pierwszeństwo LOT-owi i jego klientom na Lotnisku Chopina w Warszawie przed pasażerami Ryanaira na lotnisku Warszawa Modlin” – informuje TVN Biznes i Świat.
W poniedziałek wieczorem w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym, z którego wynika, że w maju lotniska w Warszawie i Modlinie będą działały od godz. 9.30 do 17.00. Operacje lotnicze będą mogły być wykonywane wyłącznie między tymi godzinami, przy założeniu, że w tym czasie zostaną zapewnione służby żeglugi powietrznej.
Zgodnie z rozporządzeniem pierwszeństwo wykonania będą miały operacje lotnicze na Lotnisku Chopina w Warszawie, podczas gdy Ryanair obsługuje pasażerów wyłącznie na lotnisku w Modlinie.
W ocenie Ryanaira “premier arbitralnie wybrał 32 kierunki obsługiwane z Warszawy, aby dać im pierwszeństwo w przypadku spodziewanego załamania przepustowości” od 1 maja.
“Lista w niewytłumaczalny sposób wyklucza połączenia obsługiwane przez Ryanaira z Warszawy Modlina, takie jak Sztokholm czy Mediolan, a zawiera trasy LOT-u do Berlina i Wilna, do których można łatwo dotrzeć pociągiem lub drogą lądową w ciągu zaledwie kilku godzin” – czytamy w komunikacie irlandzkiego przewoźnika.
Według linii “ten dyskryminujący wybór priorytetowych tras oznacza, że Ryanair i Wizz Air mogą obsługiwać w maju tylko 2 trasy z Warszawy, podczas gdy LOT będzie obsługiwał 19 tras, w tym do Rzeszowa i Szczecina, które wyraźnie nie są niezbędne dla połączeń lotniczych z Warszawy”.
Zdaniem dyrektora generalnego Grupy Ryanair Michaela O’Leary’ego polski rząd najpierw doprowadził do sporu płacowego z kontrolerami ruchu lotniczego w Warszawie, “a teraz okazał całkowite lekceważenie pasażerów Ryanaira, decydując się na ochronę nieistotnych tras LOT-u do Berlina, Wilna, Szczecina, Rzeszowa i innych pobliskich miejsc, kosztem kluczowych tras Ryanaira, takich jak Sztokholm i Mediolan”.
O’Leary podał, że jeśli rozporządzenie wejdzie w życie, to przez cały maj “ponad 300 tysięcy klientów Ryanaira będzie miało odwołane loty”. W ocenie przewoźnika Ryanair stoi przed groźbą likwidacji 55 z 57 tras do Warszawy. Z obwieszczenia Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że w maju Ryanair będzie mógł obsługiwać rejsy na linii Warszawa – Londyn – Stansted (EGSS) oraz Warszawa – Dublin (EIDW).
“Wzywamy komisarzy UE (komisarz ds. transportu Adina – red.) Valean i (komisarz ds. Margrethe – red.) konkurencji Vestager do interwencji, aby zapewnić przestrzeganie podstawowych zasad prawa UE przez polskiego premiera i zapobiec tej rażącej dyskryminacji Ryanaira i naszych klientów” – podkreślił, cytowany, dyrektor generalny Grupy Ryanair.