“Szambo PiS się rozlało”. Ryanair złożył skargę na polski rząd do Komisji Europejskiej. Będą kolejne kary?


Irlandzka linia lotnicza Ryanair poinformowała, że złożyła skargę do Komisji Europejskiej na rozporządzenie polskiego rządu. W ocenie przewoźnika przepisy “przyznają pierwszeństwo LOT-owi i jego klientom na Lotnisku Chopina w Warszawie przed pasażerami Ryanaira na lotnisku Warszawa Modlin” – informuje TVN Biznes i Świat.

W poniedziałek wieczorem w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym, z którego wynika, że w maju lotniska w Warszawie i Modlinie będą działały od godz. 9.30 do 17.00. Operacje lotnicze będą mogły być wykonywane wyłącznie między tymi godzinami, przy założeniu, że w tym czasie zostaną zapewnione służby żeglugi powietrznej.

Zgodnie z rozporządzeniem pierwszeństwo wykonania będą miały operacje lotnicze na Lotnisku Chopina w Warszawie, podczas gdy Ryanair obsługuje pasażerów wyłącznie na lotnisku w Modlinie.

W ocenie Ryanaira “premier arbitralnie wybrał 32 kierunki obsługiwane z Warszawy, aby dać im pierwszeństwo w przypadku spodziewanego załamania przepustowości” od 1 maja.

“Lista w niewytłumaczalny sposób wyklucza połączenia obsługiwane przez Ryanaira z Warszawy Modlina, takie jak Sztokholm czy Mediolan, a zawiera trasy LOT-u do Berlina i Wilna, do których można łatwo dotrzeć pociągiem lub drogą lądową w ciągu zaledwie kilku godzin” – czytamy w komunikacie irlandzkiego przewoźnika.

Według linii “ten dyskryminujący wybór priorytetowych tras oznacza, że Ryanair i Wizz Air mogą obsługiwać w maju tylko 2 trasy z Warszawy, podczas gdy LOT będzie obsługiwał 19 tras, w tym do Rzeszowa i Szczecina, które wyraźnie nie są niezbędne dla połączeń lotniczych z Warszawy”.

Zdaniem dyrektora generalnego Grupy Ryanair Michaela O’Leary’ego polski rząd najpierw doprowadził do sporu płacowego z kontrolerami ruchu lotniczego w Warszawie, “a teraz okazał całkowite lekceważenie pasażerów Ryanaira, decydując się na ochronę nieistotnych tras LOT-u do Berlina, Wilna, Szczecina, Rzeszowa i innych pobliskich miejsc, kosztem kluczowych tras Ryanaira, takich jak Sztokholm i Mediolan”.

O’Leary podał, że jeśli rozporządzenie wejdzie w życie, to przez cały maj “ponad 300 tysięcy klientów Ryanaira będzie miało odwołane loty”. W ocenie przewoźnika Ryanair stoi przed groźbą likwidacji 55 z 57 tras do Warszawy. Z obwieszczenia Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że w maju Ryanair będzie mógł obsługiwać rejsy na linii Warszawa – Londyn – Stansted (EGSS) oraz Warszawa – Dublin (EIDW).

“Wzywamy komisarzy UE (komisarz ds. transportu Adina – red.) Valean i (komisarz ds. Margrethe – red.) konkurencji Vestager do interwencji, aby zapewnić przestrzeganie podstawowych zasad prawa UE przez polskiego premiera i zapobiec tej rażącej dyskryminacji Ryanaira i naszych klientów” – podkreślił, cytowany, dyrektor generalny Grupy Ryanair.

Exit mobile version